BURNE REAKCIJE NA PREDSTAVU

Ako je perverzija s križem art, je li ismijavanje homoseksualaca OK?

Autor

Direktno.hr

23.01.2015. u 21:58
Ispiši članak

Naš tekst ''Je li u redu da glumci raspela guraju u stražnjice pa ih bacaju publici?'', u kojem smo analizirali sadržaj predstave ''Hrvatsko glumište'' riječkog HNK, izazvao je veliku pažnju čitatelja i na stotine mahom ogorčenih komentara i primjedbi na društvenoj mreži.

Među mnogim postovima na Facebooku može se tako pronaći više izuzetno zanimljivih zapažanja, koje ćemo ovdje prenijeti.

Vrijeđati vjeru je sloboda, a idelogiju govor mržnje?!

''Ako se vrijeđa vjeru i vjernike to je sloboda govora - ako se vrijeđa ideologiju i ideologe to je govor mržnje'', piše jedan čitatelj.

''Baš me zanima što bi se dogodilo da se sprdalo sa LGTB populacijom ili Srbima. Sekularni fundamentalizam je puno opasniji od onog vjerskog'', zaključuje drugi.

''U Puli ne smije Thompson pjevati. To je ta sloboda''.

''Baš bi bio super performans da si obrišem g…… zastavom duginih boja!'',   ''Gdje su te udruge koje se bore za ljudska prava, toleranciju jednakost?'',

''U njemačkom zakonu stoji ovako: sloboda govora prestaje tamo gdje se narušavaju prava ili osjećaji drugih....'',

''Satira da, kritika da, dobar vic da, karikatura da, ali ako prijeđe granice dobrog ukusa tada ne... Ovo s izrugivanjem vjere i religije je zaista dno dna...'',

''Zapravo, to je mentalni genocid''.

''Tko u Rusiji objavi karikaturu Muhameda, ide u zatvor'', samo su neki od brojnih komentara ili linkova na tekst na Facebooku.

Zašto šute umjetnici i kulturnjaci?

Kako pak hrvatski sociolozi te estradni i kulturni djelatnici komentiraju skrnavljenje raspela na sceni riječkog HNK, je li dopušteno u ime umjetnosti vrijeđati vjerske osjećaje građana, je li onda također dopušteno na sličan način ismijavati i homoseksualce, Židove ili pripadnike drugih manjina te kako komentiraju činjenicu da su mladići u Splitu privedeni zbog lijepljenja plakata s likom Ive Josipovića, dok javne vulgarnosti i perverzije u Rijeci prolazi bez posljedica, upitali smo nekoliko sugovornika.

''Vrlo čudno je da reakcije na tu predstavu dolaze od građana, a ne od ljudi iz kulture, glumaca i redatelja, pisaca i dramaturga. Pitam se je li to zbog nezamjeranja, straha da se ne ispadne konzervativan, bojazni da se ne dobije angažman u budućoj predstavi… Mislim da bi bilo najnormalnije da je najprije reagiralo društvo književnika, kazališnih ili filmskih djelatnika. Jer, šutnja je oblik odobravanja. Slično se dogodilo i u Parizu, gdje je tek sada, desetak dana nakon tragedije u redakciji Charlie Hebdo, nekolicina ljudi stidljivo rekla da to što taj časopis objavljuje možda ipak vrijeđa vjerske slobode. Umjetnička sloboda ne znači slobodu ruganja svetinjama i simbolima'', ističe sociolog i pedagog dr. Zlatko Miliša.

Ciljano vrijeđanje osjećaja vjernika

Primjećuje potom da je ''performans'' u Rijeci u stvari ruganje građanima i ciljano vrijeđanje osjećaja mnogih vjernika.

''To je duboko perverzno. Ako glumce i redatelja takva intelektualna ili stvarna masturbacija zadovoljava, neka to rade kod svoje kuće. To treba jasno i glasno reći i to su već trebali reći umjetnici i kulturnjaci. No kod nas vlada pravilo da, ako nisu drugi nešto rekli, onda neću ni ja'', dodaje Miliša.

Na pitanje kako komentira činjenicu da su mladići u Splitu nedavno privedeni u policijsku postaju i prekršajno kažnjeni jer su mirno lijepili plakate s likom Ive Josipovića, dok javno skrnavljenje simbola kršćanstva u Rijeci prolazi bez posljedica, Miliša odgovara da je tu riječ o dvostrukim kriterijima.

''Ako se uvrijedi Josipović, intervenira policija. A vrijeđanje zdravog razuma je dozvoljeno. Kreatori riječkog skandala su nesumnjivo ljudi bez ideala koji uživaju rušiti tuđe ideale. Umjetnička sloboda ne daje pravo nikome da ugnjetava drugoga. To je nasilje nad tuđom slobodom. Oni, u stvari, s takvim morbidnim scenama prizivaju publiku. No, ja ih žalim, jer su voajeri i moralne nakaze'' bez okolišanja zaključuje sociolog dr. Miliša.

Sanja Doležal bez komentara

O istoj temi pokušali smo razgovarati i sa Sanjom Doležal, pjevačicom i televizijska voditeljicom koja se godinama bavila javnim analiziranjem različitih tema, no o predstavi u Rijeci nije htjela razgovarati.

''Morala bih biti bolje upoznata s tom tematikom da bih to komentirala'', kratko je kazala.

Za razliku od Sanje Doležal, otvorena i izravna po običaju je bila Katarina Rautek, karakterna i osebujna pjevačica grupe ET.

Rautek: Nemaju kvalitet pa publiku prizivaju skandalom

''Iskreno, osuđujem svako ismijavanje pa i ismijavanje križa i kršćanstva. I sama sam vjernica i da mene netko ismijava, ne bi mi bilo drago. No, mislim da spomenuti redatelj, dramaturg i glumci takve skandale rade samo da bi privukli pozornost. Ne bih nikada surađivala s takvim osobama. Mislim da je kvaliteta u umjetnosti presudna. U Rijeci publiku zasigurno ne mogu privući kvalitetom pa to čine skandalom'', primjećuje pjevačica.

Dodaje potom da taj njezin stav ne znači da ne treba kritički preispitivati i Crkvu.

''I svećenici se ponašaju svakako. Mnogi drugima prigovaraju, a sami voze svakakve automobile, imaju djecu i ljubavnice. Pitam se, zašto ne daju više sirotinji kad su puni kao brod. Crkva bi trebala krenuti prvo od sebe pa tek onda davati savjet drugima'', zaključuje Katarina Rautek.

 Je li u redu da glumci raspela guraju u stražnjice pa ih bacaju publici?

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.