KORUPCIJA

Afera 'MiG' koju su otkrili Gordan Malić i Direktno.hr postala regionalna

Autor

Direktno.hr

23.11.2014. u 13:57
Ispiši članak

Nakon objave tekstova vezanih za aferu MIG na direktno.hr-u, klupko korupcije se polako počelo odmotavati. Tako su novinarski kolege u BiH, također, "zagrebali" ispod površine i otkrili neobične detalje oko remonta vojnih helikoptera u toj zemlji. U Makedoniji uhićenja, u Hrvatskoj istrage, a u BiH je dokumentacija bačena u jezero. Istraga u BiH nikada nije pokrenuta, ali se istraživalo kako je priča dospjela u medije. Je li na pomolu najveća regionalna afera?

Remont helikoptera kod ukrajinskog servisera koštao je oružane snage BiH deset milijuna dolara, ali su helikopteri vraćeni neispravni. 

Ukrajinsko balkansko klupko počelo se odmotavati u Makedoniji krajem prošlog mjeseca. Makedonska policija je uhitila devet osoba, između ostalog i službenike makedonskog Ministarstva obrane. Svi se terete za udruživanje u kriminalnu organizaciju, zloupotrebu službenog položaja te falsifikaciju i uništavanje poslovnih knjiga za održavanje vojnih helikoptera. Riječ je o održavanju šest helikoptera koje su Makedonci kupili u Ukrajini te nakon toga slali na remont u Ukrajinu. Za održavanje i remont u poduzeću Ukrinmash koja je firma kćerka ukrajinske državne firme Ukrspecexport prikazivali su se nerealno veliki troškovi. Sporni poslovi obavljani su u periodu između 2004. i 2009. godine, a pronevjereno je, kako se tvrdi u optužnici, 2,8 milijuna dolara. Makedonsko ministarstvo obrane deklarativno podržava istragu i surađuje s institucijama. Policija, međutim, ne nudi odgovor na pitanje kako je moguće da su svi poslovi prošli ispod radara čitavog sustava interne kontrole. 

"Među njima je i načelnik sektora za logistiku u Ministarstvu obrane. Preko zajedničkog djelovanja kriminalna grupa se tereti da je oštetila Ministarstvo obrane za ukupan iznos od 2 768 000 dolara, odnosno 135 milijuna makedonskih dinara putem nezakonitih radnji povezanih s remontom vojnih helikoptera u Ukrajini.“, rekao je Ivo Koterski, glasnogovornik makedonskog MUP-a.

Dok su uhićenja u Ukrajini uzdrmala makedonski vojno politički sistem, u BiH je priča o remontu helikoptera i dalje van interesa javnosti, iako postoji niz razloga koji govore da bi trebalo biti suprotno. U BiH su bila dva remonta helikoptera između 2006. i 2011. godine. Poziv je upućen na adrese četiri firme ovlaštene za ovu vrstu posla. Komisija za izbor izvođača kao najpovoljniju ponudu bira ukrajinsku firmu Ukrspecexport, kompaniju koja je povezana s makedonskom aferom. Kako je budžet u Ministarstvu obrane 2006. godine bio manji od troškova remonta za koji je predviđeno da se izdvoji sedam milijuna dolara, popravak helikoptera se dijeli u dvije faze. U prvoj fazi između 2007. i 2008. godine remontirano je pet, a u drugoj između 2010. i 2011. godine dva helikoptera. Druga dva helikoptera na remont u Ukrajinu su otišla bez novog natječaja. Posao je obavljen na osnovu aneksa iz 2009. godine na kojem stoji oznaka povjerljivo, a koji se nalazi u posjedu televizijske ekipe emisije „Pečat“ iz Bosne i Hercegovine. Aneks koji je napravljen na osnovu ugovora iz 2006. godine za pet helikoptera na cijelu stvar baca dodatnu sumnju, jer su u njemu cijene izražene u eurima za razliku od originalnog ugovora iz 2006. godine u kojem je plaćanje remonta helikoptera ukrajinskoj firmi navedeno u američkim dolarima. Na osnovu razlike u valuti vidljivo je da trošak predviđen za remont ova dva helikoptera dodatno raste. Pored aneksa iz 2009. godine i ugovora iz 2006. ekipa Pečata imala je uvid i u specifikaciju napravljenu za ova dva helikoptera Mi-8MTV i Mi8T u koji je trošak za remont helikoptera naveden u eurima. 

Zamjenicu ministra za upravljanje resursima Marinu Pendeš upitali su zašto je aneks ugovora iz 2009. godine, a tiče se ugovora iz 2006. za remont helikoptera promijenjen iz američkih dolara u eure. 

"A to vam ja sad ne mogu reći. Ne znam tko je bio u komisiji.", rekla je Pendeš.

Nakon što ju se podsjetilo da je i ona bila član komisije kao zamjenica za upravljanje resursima te da se njezin potpis nalazi ispod potpisa drugih odgovornih, Pendeš je objasnila kako joj je to sigurno bilo dobro obrazloženo.

Objašnjenje zašto su u aneksu ugovora navedeni dolari umjesto euri nakon dodatnog inzistiranja, ipak nije došlo iz Ministarstva obrane.

"U slučaju povećanja kursa dolara u odnosu na marku povećava se iznos maraka koje treba uplatiti za uslugu te dolazimo u situaciju da nemamo potrebna financijska sredstva za plaćanje usluge. Nedostajuća financijska sredstva se jedino mogu namaknuti restrukturiranjem budžeta, ali je to komplicirana i dugotrajna procedura.", navodi se u priopćenju.

U prvom ugovoru cijena za remont iznosila je nepunih šest milijuna dolara ili skoro milijun i 800 tisuća dolara po helikopteru. U drugom ugovoru koji je prošao bez natječaja po aneksu cijene se iz dolara prebacuju u eure pa automatski i raste cijena remonta. Računajući srednji kurs dolara i eura iz 2009. godine dolazi se do računice po kojoj je iz budžeta dodatno izdvojeno skoro 330 tisuća dolara. Jedan od članova komisije bio je i tadašnji načelnik odjela za tehniku u Ministarstvu obrane, Bogdan Stojanović, koji nije htio ništa komentirati rekavši kako za tim nema potrebe. 

Odgovore o regularnosti sklopljenog ugovora su u formi razgovora traženi od Ministarstva obrane koje je prvo obećalo, a zatim odustalo od snimanja izjave. Pored čuđenja zašto se netko uopće bavi temom koja je za njih arhivirana, iz Ministarstva je došao dopis u kojem se navodi da je sve napravljeno transparentno. 

"Kao najpovoljnija ponuda odabrana je ponuda firme Ukrspecexport iz Ukrajine. Ponuda navedene firme je bila financijski najpovoljnija. Firma je posjedovala certifikat Međunarodnog avijacijskog komiteta iz Moskve i imala najbolju reference listu. Komisiju za tehnički i konačni prijem helikoptera sačinjava pet do sedam predstavnika raznih specijalnosti iz sastava brigade i vazduhoplovstva i protiv vazdušne obrane oružanih snaga BiH i koji su specijalisti za pojedine sklopove helikoptera. Sastav komisije za prijem helikoptera određivao je zajednički štab oružanih snaga BiH u zavisnosti od modela helikoptera Mi-8T, Mi8-MTV1 ili Mi17. Iz gore navedenog se može zaključiti da je u realizaciju remonta helikoptera bilo uključeno mnogo ljudi raznih specijalnosti te je cijeli proces bio transparentan." 

Nakon uhićenja u Makedoniji, zahvaljujući tekstovima direktno.hr-a, iz Hrvatske su došle dodatne sumnje da je na pomolu najveća regionalna vojna afera. 
Podsjećamo, jedan od glavnih aktera je spona između ukrajinske firme te dva ministarstva. Ivica Josipović, ovlašteni je predstavnik ukrajinske firme Ukrspecexsport za BiH i Hrvatsku. Gordan Malić je u svojoj emisiji „Svjedok“ u koje su uključeni Ukrspecexport i hrvatsko Ministarstvo obrane objavio je rukopise za koje se sumnja da pripadaju Josipoviću. Pretpostavlja se da je u pitanju troškovnik isplate na crno službenicima ministarstva obrane BiH, koji su pomogli daUkrajinci dobiju posao remonta. Na ručno ispisanim stranama nalazi se popis imena pored kojih stoji cifra u američkim dolarima i datum kada su osobe sa spiska navodno primile novac od Josipovića. Popis počinje s tadašnjom zamjenicom ministra obrane, a naknadnom analizom moglo se vidjeti da imena s popisa odgovaraju imenima zaposlenih u Ministarstvu obrane koji su u to vrijeme direktno imali veze s remontom helikoptera. Na popisu se nalaze i članovi komisije koja je ukrajinskoj firmi omogućila ovaj posao. Konačno iznos za koju se sumnja da predstavlja mito koje su zaposleni u Ministarstvu obrane BiH primili iznosi 161 tisuću dolara. Iz Ministarstva obrane nisu htjeli komentirati ove navode, jer je kako su naveli, riječ o nepotvrđenim informacijama. Međutim, nisu ih niti demantirali. 

"Nećemo komentirati, jer se radi o nepotvrđenim informacijama. To su spekulacije. Kada govorimo o remontu helikoptera, remont helikoptera i prije i remontu sad koji se ne može napraviti, ja smatram da su ljudi u Ministarstvu obrane radili u skladu sa zakonom, a sve u cilju da se postigne operativnost oružanih snaga bih, jer ti helikopteri lete i sada.", rekla je Pendeš.

Kako smo već pisali, Josipović tvrdi da rukopis nije njegov te da je riječ o podvali koju mu je namjestio njegov bivši partner Đuro Sesar. 

Poput Makedonije i BiH i hrvatsko Ministarstvo obrane poslove remonta je sklapalo isključivo s ukrajinskom firmom. U Hrvatskoj odavno kruže priče da se s Ukrajincima sklapaju poslovi, jer se lako dogovara provizija te da su helikopteri do te mjere loše remontirani da posada uzima bolovanje kako bi izbjegla letenje. 
U BiH javnosti dugo se spekuliralo da se u zemlju iz Ukrajine vraćaju helikopteri skoro u istom stanju ili s minimalnim popravcima. Ekipa Pečata nalazi se u posjedu izvještaja koji jasno pokazuje da je helikopter oružanih snaga BiH Mi-17 za kojeg ministarstvo tvrdi da je remontiran u Ukrajini bio neispravan nakon remonta. U izvještaju od 11. svibnja 2010. godine navodi se niz nepravilnosti i tehničkih nedostataka. Pored svega helikopter je vođen kao tehnički ispravan iako je imao vidljive kvarove koji direktno ugrožavaju život posade. 

"Pregledom knjižice održavanja helikoptera ustanovljeno je dana 19. travnja 2010. godine prilikom izvršavanja 25 sati oštećenje lopatica prvog stupnja kompresora lijevog motora gdje je primjedba šturo upisana bez navođenja vrste i obujma oštećenja i gdje je od, prema parafu nama nepoznatog lica odobreno korištenje helikoptera do 300 sati, kada će se voditi navodna reparacija navedenih lopatica. Spomenuta primjedba nije navedena prilikom predaje helikoptera."

Daljnjim uvidom u izvještaj vidljivo je da su u ministarstvu ova upozorenja bila ignorirana i pored upozorenja tehničke službe da je helikopter neispravan i da je svaki let rizičan. 

"Indikativno je da je navedeni helikopter sve vrijeme upotrebe u jedinici vođen kao ispravan i nakon svakog leta bez obzira na evidentirane neispravnosti i primjedbe vođen je kao ispravan i spreman za naredni letački zadatak. Dana sedmog svibnja 2010. godine kada je isti sletio na stajalištu blp-a radi izvršenja navedenog pregleda, odjednom su postale problem sve navedene primjedbe koje su se prešućivale i zanemarivale."

U oružanim snagama su pokušali ukloniti navedene kvarove. Nešto im je pošlo za rukom, ali da bi u potpunosti riješili problem, bila im je potrebna dozvola pretpostavljenih komandi za reglažu motora. S obzirom na to da je nisu imali u izvještaju od prvog lipnja 2006. godine, konstatiraju da je helikopter neispravan. 

Svi navedeni parametri su evidentirani u knjižicu održavanja. Helikopter je od strana vođe posade, proglašen kao neispravnim. Sve naprijed navedeno ukazuje na neophodnost izvršenja reglažnih radnji na motorima koje su planirane da se izvedu po dobivanju odobrenja od strane pretpostavljene komande. Mediji su objavili da je dio dokumentacije koja se odnosila na helikoptere za čiji neuspješan remont u Ukrajini plaćeno deset milijuna maraka 2010. godine bačen u jezero Boguljić. U Ministarstvu obrane odgovornost prebacuju na neodgovorne pojedince, ne objašnjavajući o kome je riječ, je li sprovedena istraga i kako je moguće da se tek tako uništi državna dokumentacija. 

"Prilikom demontaže helikoptera i priprema za transport, neodgovorni pojedinac ili grupa vojnika je otuđila tehničku dokumentaciju koja prati helikopter prilikom slanja na remont i u koju se upisuju svi bitni podaci o helikopteru. Navedena dokumentacija je uočena kako pluta na jezeru iza hangara u kojima su uskladišteni helikopteri. Brzom intervencijom je izvađena i osušena kako bi se mogla dostaviti uz helikopter koji se transportira na remont."

Dušanka Majkić iz Komisije za obranu i sigurnost BiH je pozvala institucije da usporede slučaj iz Hrvatske i BiH.

"Ti nedostaci nikada nisu razmotreni niti na jednom organu Ministarstva. Naprotiv, sve primjedbe na remontirane helikoptere u formi dokumentacije završile su u jezeru. Svi su se očito bojali što će se dogoditi, ako bi došlo do suđenja o tom postupku odnosno optužnice za remontirane helikoptere“, tvrdi Majkić.

Makedonskoj istrazi prethodili su česti kvarovi na helikopterima. Tragičan vrhunac bio je kvar i pad helikoptera Mi-17 u kojem je poginulo 11 makedonskih vojnika, što je neslužbeno bio i povod za operaciju "Arsenal". Krajem lipnja 2012. godine u BiH u mjestu Ljubinići kod Ilijaša srušio se vojni helikopter oružanih snaga BiH. U trenutku nesreće u helikopteru su se nalazile tri osobe. Desetog veljače iste godine dogodila se slična nesreća kada se helikopter srušio nedaleko od Kalinovika. Na sreću, bez žrtava. Osim geografske, ministarstva obrane Makedonije, BiH i Hrvatske u ovom slučaju zajedničku točku spajanja imaju u Kijevu i to u ukrajinskoj firmi Ukrspecexport.

Komentari

Pozivamo čitatelje/komentatore da u svojim komentarima njeguju civiliziranu raspravu. Portal Direktno ne može se smatrati odgovornim za komentare koji sadrže uvrede, klevete, govor mržnje, huškanje i/ili poziv na nasilje. Takvi komentari bit će obrisani, a u posebno ekstremnim slučajevima mogu biti i potpuno onemogućeni. Sporne komentare čitatelji mogu prijaviti na [email protected], uz priloženu poveznicu na pripadajući članak i navođenje autora i sadržaja spornoga komentara.